Tijdens deze vergadering hadden we Carlos Hebeisen uit Zwitserland op bezoek in onze club. Hij ging ons wat meer vertellen over accentplanten, en deed dat met een mooie presentatie via de beamer. Carlos was in vorig leven leraar, en maakte kennis met bonsai door een bonsai-schaar die hij van iemand cadeau gekregen had. Tijdens zijn zoektocht naar meer kennis over bonsai, werd hij beïnvloed door het werk van onder meer Hotsumi Terakawa en Hideo Kato. Hij reisde naar Japan, en kreeg daar les van Nobuyuki Kajiwara en Natsuo Kobayashi. Maar zijn leven veranderde drastisch toen hij de tuin van Fumiko Kato ontdekte. Daar werd zijn liefde voor alles wat met accentplanten te maken heeft geboren…
Een andere passie voor Carlos is keramiek. In het begin was het gewoon een hobby, een afwisseling in zijn dagelijkse werk. Daarna begon hij bonsai potten te importeren uit Japan, en wou hij meer weten over bonsai potten en keramiek in het algemeen. Hij deed een intensieve scholing in keramiek, volgde o.a. een workshop met Takeshi Yasuda, en had goede gesprekken met Yang Seung-Ho, een Koreaanse in Zwitserland wonende pottenbakker. Hij was het die Carlos vertelde om zijn eigen weg te gaan, en dat is wat hij uiteindelijk deed. Ondertussen verkoopt Carlos via zijn website Takahama Pots schalen die hij zelf maakt, en is hij een soort van evangelist geworden om mensen aan te sporen om accentplanten te kweken. Hieronder zie je enkele accentplanten uit zijn collectie:
Tijdens de lezing legde Carlos ons uit dat kusamono eigenlijk een kunstvorm op zich is, en dat de kusamono (Uitgesproken als xsamono) het hoofdbestanddeel van een opstelling zou moeten zijn. Shitakusa (Uitgesproken als staksa) daarentegen kunnen meer als accent bij iets anders beschouwd worden. Andere vormen van accentplanten zijn kokedama (mosballen) en ne-arai. (accentplant zonder pot) Er werd ons ook verteld over Kei-do, een studie over visuele impact, waar men veel belang hecht aan het correct gebruiken van de ruimte in een opstelling. Een andere term waar Carlos over sprak was “Mochikomi”, wat duid op de vele jaren dat een bepaalde plant in training is. Zulke planten stralen na x aantal jaar cultivatie een soort elegantie uit die jongere planten nog niet hebben bereikt. Ook had Carlos het over het “Shin – Gyo – So” principe. Deze Japanse termen betekenen eigenlijk formeel (shin), semi-formeel (gyo), en informeel (so), en hoe we altijd rekening moeten houden als we iets gaan combineren. Zo hoort bij een elegante strakke plant geen rustieke zware pot, maar eerder een elegante pot met duidelijk gedefinieerde lijnen. Enkele belangrijke punten die we moeten onthouden bij het maken van accentplanten zijn:
– Harmonie
– Simpelheid (minder is meer)
– Asymmetrie
– Dicht bij de natuur blijven
– Vergankelijkheid (constante verandering door de seizoenen)
Bij accentplanten zou je ook nooit het grondmengsel mogen zien. Dit dient altijd bedekt te zijn met mos. Als je accentplanten tentoon wil stellen, moet je ook altijd alle vuil van de potten verwijderen, en de afgestorven delen van de plant verwijderen, wat soms veel werk kan zijn bij bepaalde siergrassen en andere plantensoorten. Hieronder nog wat foto’s van tijdens de lezing…
Tijdens de pauze had iedereen de mogelijkheid om wat schaaltjes te bekijken die Carlos meegebracht had, en eventueel aan te kopen…
Het is ons duidelijk gemaakt door Carlos dat de wereld van accentplanten veel meer omvat dan we denken, en dat we ongelofelijk veel plezier kunnen beleven in het opkweken van accentplanten. Mits je de plantjes tegen de elementen van de natuur kan beschermen, en voldoende planten hebt in je verzameling, is het best mogelijk om steeds wat plantjes voor een dag of twee naar binnenshuis te brengen, en door ze op een strategische plaats te zetten te genieten van hun schoonheid. Plezier gegarandeerd!